PG

Niet alleen de zon verblindt

Niet alleen de zon verblindt
 
Project- en interimmanagement
Maarten Jan Noordzij - Netraam Finance
 

Oplossingen

Tijdens mijn opdrachten kijk ik niet alleen naar rapportages en cijfers. Vaak zijn achterliggende oorzaken alleen te achterhalen door te praten met mensen. Dat leidt soms tot verrassende oplossingen. Hieronder staan wat voorbeelden.

Bedrijf met liquiditeitstekort

Een bedrijf met een liquiditeitstekort heeft duizenden klanten. Elke klant die belt, wordt als lastig gezien. Door duidelijk te maken dat klanten voor omzet zorgen en dat service dus belangrijk is, wordt dit omgebogen naar klanttevredenheid. Hierdoor gaan klanten sneller betalen en verdwijnt het liquiditeitstekort. Mijn gevleugelde uitspraak: ‘Klanten? De pest voor je bedrijf’, draagt bij aan besef van houding en gedrag.

Verlieslatende projecten

Bij een bedrijf zijn ze sterk gefocust op het binnenhalen van omzet. Daardoor zien ze een aantal zaken over het hoofd. Ze verzuimen te factureren wat contractueel afgesproken is, omdat het contract niet goed is vastgelegd. Sommige ‘verlieslatende’ projecten blijken helemaal niet verlieslatend te zijn. Daarnaast worden echt verlieslatende projecten niet afgestoten. Deze ‘blinde vlek’ ontstaat doordat sommige verliesgevende klanten worden gezien als klanten van naam, waaraan het bedrijf status ontleent. Dit besef en daarop ondernemen van actie verdriedubbelt de winst van het bedrijf.

Praten met medewerkers

In de begroting van het bedrijf staat een bedrag voor het inruilen van materialen die terug komen bij vervanging. Dit lijkt een laag bedrag. Tijdens een praatje met medewerkers blijkt dat dit bedrag honderd maal zo hoog is. De medewerkers verkopen de materialen onderhands en verdelen het verschil in waarde onderling.

Naar buiten

Het is altijd belangrijk om ook buiten het bedrijf te kijken, maar soms helpt toeval een handje. Tijdens een lunch op het strand worden we bediend door een ober, die in dienst is bij het bedrijf van opdrachtgever. Wat blijkt na enig uitzoekwerk: twee buitendienstmedewerkers, die allebei fulltime samen één rayon bedienen, hebben allebei ook een bijbaan. De één werkt twee weken per maand als ober in een strandtent, de ander werkt de andere twee weken als rij-instructeur. Daarvoor heeft hij de auto van de zaak omgebouwd met extra stuur- en reminstallatie voor de instructeur.

Van rapportages naar oplossen van bottlenecks

Vaak kom ik binnen met als opdracht de rapportages te verbeteren. Ik begin altijd met inventariserende gesprekken met alle stakeholder binnen het bedrijf. Tijdens deze gesprekken blijken vaak de achterliggende oorzaken van gebrekkige rapportage. Het zijn soms maar kleine onderdelen van processen, die het hele proces frustreren. Als zo’n bottleneck omgebogen kan worden, verbetert het hele proces. Een voorbeeld:

Niet iedereen wil mee in de steeds verdergaande automatisering. Magazijnmeester Henk vertikt het om het magazijn in de computer bij te houden: zijn schrift werkt al jaren prima en doet dat nog steeds. Iedereen legt zich daar tenslotte bij neer: het heeft geen zin, hij wil niet. Als ik Henk spreek, blijkt hij een grote hobby te hebben: duiven. Onder het mom van PC-privé voor zijn zoons, installeert de afdeling automatisering bij Henk thuis een pc, inclusief een programma voor duivenmelkers.

Na enige tijd vertelt Henk enthousiast hoe hij op de computer het doen en laten van zijn duiven bij houdt en of hij dat niet ook met het magazijn zal doen? ‘Goed idee, Henk, maar blijf voor de zekerheid wel daarnaast je schrift bijhouden.’ Weer enige tijd later vraagt Henk of hij niet kan stoppen met zijn schrift, want het gaat met de computer zoveel sneller en beter. Bottleneck opgelost.